Euroopassa oli näin kireä ilmapiiri viimeksi kylmän sodan aikoina. Silloinen presidenttimme Urho Kaleva Kekkonen rinnasti vuoden 1961 YK:n yleiskokouksessa Suomen kansainvälisen politiikan roolia lääkärin ammattiin seuraavasti: ”Näemme itsemme täällä pikemmin lääkärin kuin tuomarin osassa”. Vertaus on alati osuva ja Q:n haastattelussa ministeri Aki Lindén näyttäisi olevan samalla kannalla myös sisäpoliittisesti.


Pääkirjoitus


Onko tieteellä mitään arvoa? Kvanttielektrodynamiikastaan Nobel-palkittu, värikkään persoonallisuuden omaava amerikkalaisfyysikko Richard P. Feynman pohti aikoinaan kysymystä ihailtavan taitavasti. Hän toimi toisen maailmansodan aikana Yhdysvaltain Manhattan-projektissa ryhmänjohtajana. Tämän kuuluisan ohjelman lopputulemana kehitettiin tieteellinen taidonnäyte, joka tiputettuna kahden eri kaupungin päälle tappoi välittömästi noin 120 000 ihmistä Japanissa. Feynman lienee etsinyt näiden tapahtumien jälkeen kysymykseemme vastausta.

Feynmanin mukaan kaikella, millä on vaikutusvaltaa, on myös arvoa. Hän jatkaa vertaamalla tiedettä avaimiin: Aina kun löydämme, ymmärrämme, havaitsemme tai opimme jotain, ansaitsemme uuden avaimen. Tällä avaimella voimme taas avata ovia. Jotkut niistä johtavat taivaaseen, toiset helvettiin.

Valitettavasti avainten mukana ei tule käyttöohjeita, eikä tyypillisesti ovessakaan täysin lue, mitä se takanaan pitää. Tiedeyhteisöillä on tietynlainen rooli luoda tällaisia avaimia, mutta avaimen käyttökohteesta päättäminen asettuu monesti poliitikkojen moraalikäsityksen kouraan. Koronapandemian aikana käytimme avainnippua oivasti rokotteisiin ja kansakunnan terveyden turvaamiseen, mutta tällä hetkellä tilanne näyttää toiselta.

Vallitsevassa tilanteessa tuntuu, että ovesta voi lukea selvästi mitä se takanaan pitää. Helmikuun lopulla hypätessämme kriisistä toiseen, avaimia piti kourassaan verenhimoinen diktaattori Vladimir Putin. Hän käytti avaimiaan oveen, jossa luki kissankokoisilla kirjaimilla: joukkotuho, ihmisoikeusmurha ja humanitäärinen kriisi.

Kuva: Uliana Tyllinen

“Luottamus ammattikuntaamme ei saa perustua mihinkään keinotekoiseen lavastukseen, sillä jokainen lääkärikin on vain ihminen. Kaikkine vaillinaisuuksineen.”

Euroopassa oli näin kireä ilmapiiri viimeksi kylmän sodan aikoina. Silloinen presidenttimme Urho Kaleva Kekkonen rinnasti vuoden 1961 YK:n yleiskokouksessa Suomen kansainvälisen politiikan roolia lääkärin ammattiin seuraavasti: ”Näemme itsemme täällä pikemmin lääkärin kuin tuomarin osassa”. Vertaus on alati osuva ja Q:n haastattelussa ministeri Aki Lindén näyttäisi olevan samalla kannalla myös sisäpoliittisesti.

Kustannus Oy Duodecimin julkaisemassa kirjassa Lääkäriprofessio: professionaalisuus lääkärin työssä (2017)(toim. Amos Pasternack, Raimo Puustinen, Jaana Hallamaa) väitetään lääkärin professionalismin yhden tukipilarin olevan ”ylivertaisuus”. Kirjoittajien mukaan tavoitteena on ”pyrkimys kohti ylivertaisuutta (excellence), jossa professiolla on terveydenhuoltoa koskevat yhteiset arvot, käytännöt ja toimintatavat. Niiden avulla saavutetaan yleisön luottamus lääkäreihin ja tuetaan sitä.” Mielestäni tuo sana yleisö pitää sisällään kaiken tämän ajatustavan vääryyden. Yhteiskunnassamme luottamus lääkäreihin perustuu monessa tilanteessa epäluonnolliseen ajatukseen, että lääkärit ovat ikään kuin ”ylivertaisia moraalijumalia, virheettömiä ja täydellisiä”. Tämä ulottuvuus lääkäriprofessiosta on täyttä kulissia, näyttelyä, lavastusta ja speksiä, jonka edellä mainitussa yleisössä istuvat kansalaiset; potilaat. Luottamuksemme lääkäreihin täytyy perustua ammattikunnan ymmärrykseen tasa-arvosta, ihmisten kohtaamisesta, inhimillisyydestä, rehellisyydestä sekä siihen, että potilaan etu asetetaan kaiken muun edelle. Nämä arvot tulevat onneksi myös esille edellä mainitussa kirjassa, mutta missään vaiheessa ylivertaisuus ei saisi astua kuvioihin. Luottamus ammattikuntaamme ei saa perustua mihinkään keinotekoiseen lavastukseen, sillä jokainen lääkärikin on vain ihminen. Kaikkine vaillinaisuuksineen.

Kuva: Paula Oulujärvi

Kuva: Paula Oulujärvi

Kekkonenkaan tuskin pyrki ylivertaisuuteen keskustellessaan Breznevin ja Kosygin kanssa Suomen ja Neuvostoliiton suhteesta. Itsemääräämisen teoria kehitettiin vasta Kekkosen kuoltua, mutta lienee Urhokin kokeillut muutamaa kikkaa, kuinka saada Neuvostoliiton sisäinen motivaatio kukoistamaan. Montakohan kertaa Urho teki itänaapurillemme neurologisen statuksen? Ja olikohan Urholla kädentaitoa vetää Babinskin testi ensimmäisellä yrityksellä?

Suomen kansainvälisessä politiikassa sekä lääkärin ammatissa on yhteistä sen moniulotteisuus. Molemmat rakentuvat pienistä palasista, joita ehkä pystyy käsittelemään. Palasia on kuitenkin vaikea omaksua kokonaisuuksina, jotka ovat jotain reseptoriproteiineja monitahoisempaa. 

Uutistoimisto AFP:n mukaan Venäjän hyökkäyssodan alettua ihmisiä ei välttämättä päästetty Puolan rajan yli turvaan ihonvärinsä vuoksi. On myöskin huomionarvoista, että Ukrainan sotaa pakenevia ihmisiä imaistiin nopeasti yli 4 miljoonaa muihin Euroopan maihin todistaen, että meillä on aina ollut kapasiteettia auttaa, vaikka toisin on väitetty eri humanitäärisen kriisin aikana. Meillä on Ukrainan sodan lisäksi meneillään rasismikriisi, tasa-arvokriisi ja mielenterveyskriisi unohtamatta muita humanitäärisiä kriisejä saati ilmastokriisiä. Ukrainan sotaa vähättelemättä emme voi kääntää selkäämme sodan sumussa muille ongelmille.

Inspiraatio kansikuvan roihuavaan lääkärintakkiin polveutuu Uppsalan yliopistollisesta sairaalasta, jossa järjestettiin tutkimus lääkäreiden takkien puhtaudesta. Tutkimuksen tuloksena havaittiin lääkäritakkien hihojen olevan kuhisevia bakteeripesäkkeitä, joten he päättivät polttaa ison kasan takkeja pihallaan. Roihuvan lääkärintakin yhdistäminen johonkin lehden artikkeliaiheeseen, taikka tiettyyn isompaan kontekstiin on täysin lukijakohtaista.

Jussi Mäenpää, Päätoimittaja

Kuva & Kansikuva: Ella Ihlberg 

Jussi Mäenpää, Päätoimittaja

Kuva & Kansikuva: Ella Ihlberg

9.6.2022

Arkisto