Uusi Siltasairaala avattiin, mutta yllättäen henkilöstöravintolasta ei saa opiskelija-alennusta. Toimitus otti selvää, mistä kenkä puristaa.

Teksti: Ella Ihlberg & Jussi Mäenpää

HUS matkoihinne, nälkäiset kandit!

Uusi Siltasairaala avattiin, mutta yllättäen henkilöstöravintolasta ei saa opiskelija-alennusta. Toimitus otti selvää, mistä kenkä puristaa.

”Siltasairaalan vuosien mittaisessa suunnittelussa ja nyt toteutuvassa käyttöönotossa on pyritty kattavasti huomioimaan potilaiden ja työntekijöiden tarpeet, jotta sairaala voi toimia turvallisesti ja korkeatasoisesti osana Meilahden sairaala-alueen kokonaisuutta”, toimialajohtaja Jarkko Pajarinen HUSista totesi uutuuttaan hohkaavan Siltasairaalan avautumisen kynnyksellä joulukuussa 2022 (1). Harmillisesti tosin tässä tarvelähtöisessä ajattelussa yksi merkittävä Meikun katuja ja kampusta kansoittava ihmisryhmä jätettiin tyystin huomiotta – opiskelijat, joiden tiettyjen opintojaksojen opetus siirtyi muiden toimintojen mukana Töölön sairaalasta ”Silsaan”.

Mistä vääryydestä siis nyt puhutaan? Tietenkin siitä, että HUS on linjannut, ettei Siltasairaalan lounasravintolasta tule saamaan opiskelija-alennusta. Ruokalistojen mukaan Silsan lounasravintola kuitenkin tarjoaa tismalleen samaa keskuskeittiöstä kuljetettavaa apetta kuin muut alueen Raviolit. Ongelma ei siis vaikuttaisi olevan siinä, ettei Silsan ravintolassa päästäisi Kelan ateriatukioikeuden myöntämisen edellytyksiin aterioiden ravintosisällön suhteen. Mikä siis mättää?

Tietyt Siltasairaalassa pedagogiikkaansa harjoittavat opettajat ovat kyselleet opiskelijoiden puolesta HUSilta Kela-korvauksien perään. Näille opettajille on tietojemme mukaan perusteltu opiskelijasyrjintää kapasiteettiin vedoten: opiskelijat eivät mahtuisi syömään. Ravintolan kapasiteetti on kuitenkin jotakuinkin sama, jos ei suurempi kuin vanhassa Töölön sairaalassa, josta keittiö siirrettiin Silsaan.

Tilanne kääntyi mielenkiintoiseksi keväällä, kun HUS kertoi opiskelijoille LKS:n tiedusteltuaan murkinoiden perään, ettei Silsan ravintola täytä Kelan vaatimuksia opiskelijahintaiselle lounaalle. HUS vaikuttaa siis vastaavan tiedusteluihin eri tavalla riippuen tiedustelijan akateemisesta tasosta ja annetuilla selityksillä ei näyttäisi olevan pohjaa. Kerrassaan eriskummallista.

LKS:n tunnetun kyvyttömyyden takia Q:n toimitus lähti selvittämään asiaa perin pohjin. HUSin potilas- ja henkilöstöruokailupalveluista vastuussa olevat runkopalvelut kommentoivat Q-kautiselle seuraavaa: ”Ravintola ei täytä Kelan vaatimuksia opiskelijahintaisesta lounaasta, sillä siellä on eri ruokaa tarjolla kuin muissa opiskelija-alennusta tarjoavissa HUSin ravintoloissa.” HUSin runkopalveluiden johto siis jatkoi saman LKS:lle kerrotun mantran lausumista myös toimituksen suuntaan. 

Täten kipusimme HUSin pahamaineisessa hierarkiassa ylöspäin ja päätimme etsiä käsiimme koko lafkan pääjehun, eli itse herra toimitusjohtajan, Matti Bergendahlin. Kertoihan rakas Mattimme hesarissa kesällä, että HUSin henkilöstö ”Voi tulla oveni taakse, jos huolettaa”. Kyseisen oven löytäminen on toki asia erikseen. Kolkutettava ovi sijaitsee ilmeisesti jossakin meikun tunnelien uumenissa taikka jonkin kirjahyllyn takana, sillä toimitus ei ikinä löytänyt Matin ovea. Saimme puhelinyhteyden Matin sihteeriin -tosin vasta monen yrityksen jälkeen. Lähetimme sihteerin ohjeiden mukaan Matille kysymykset sähköpostilla, johon emme ikinä saaneet keneltäkään vastausta.

 

HUS:in toimitusjohtaja Matti Bergendahl. Hänen oveensa saa kolkuttaa, mutta ovi on piilotettu. Kuva: HUS

Q-kautisen jututtamat Silsan ravintolan keittäjät pitävät johdon ratkaisua kummallisena. He ovat itsekin tiedustelleet johdolta opiskelija-alennuksen puutteesta, johon he ovat saaneet saman selityksen kuin vanhemmat akateemikot: opiskelijat eivät mahtuisi syömään. Keittäjien mielestä ravintolasta kuitenkin löytyisi hyvin tilaa myös opiskelijoille. Keittäjien mukaan HUSin runkopalveluiden johto ei ole ikinä edes hakenut Kelalta tukea pyynnöistä huolimatta. Saimme myös varmistettua tiedon murkinan alkuperästä: tarjottava ruoka on täysin samaa kuin muissa Ravioli-ravintoloissa, joissa opiskelijat saavat lounastaa alennetuin hinnoin.

Silsan ruokalassa opiskelijoita varoitetaan Kelan tuen puutteesta heti kynnyksellä. Kuva: Jussi Mäenpää

Erityisen harmillista tämä on siksi, että tilanne rakkaan kampuksemme opiskelijaruokailumahdollisuuksien suhteen ei ollut ennestäänkään kehuttava. Hammaslääketieteen laitoksen muutto Meilahteen toi tontille yli sata opiskelijaa lisää ilman minkäänlaista vahvistusta ravintolakapasiteetteihin. Harmillista on myös vaeltaa toiselta puolen tiluksia, oli kyseessä sitten suu- ja hammaskeskus tahi Siltasairaala, lyhyeltä lounastauoltaan Haartman-instituuttiin vain nähdäkseen Hartsun Unicafen ulos ulottuvan jonon. Vastikään avattu kuuluisa kolmas linjasto on toki jouhevoittanut spiraalin kulmanopeutta, mutta se näyttäisi vain paljastaneen seuraavan kipukohdan: unarin asiakaspaikkamäärän. Unariloverssien täytynee siis harjoitella seisaaltaan syömistä.

Yhteenvetona siis keittäjät, opettajat, opiskelijat sekä itse HUSin toimitusjohtaja haluaisi ravintolaan kelakorvatun opiskelijalounaan, eikä korvauksen saamiseen näyttäisi olevan esteitä, joten Q-kautinen otti uudelleen yhteyttä HUS runkopalveluihin. Konfrontoimme runkopalveluiden johtajan, Tuula Lasanderin, vahvasta epäilyksestämme kaksoisviestinnän suhteen sekä halusimme kuulla tarkkaan ja konkreettisesti että mikä siellä ravintolassa estää Kela-korvauksen saamisen. 

Lasander kertoi alkuun, että ravintolassa on vain yksi linjasto, jolta tarjotaan henkilökunnan ruokaa. Hänen mukaansa henkilökunnan ruoka ei täytä Kelan vaatimuksia, joten opiskelijaruualle pitäisi tehdä linjastolta tilaa. Hän myös mainitsi ruokalan istumapaikkamäärän. Pyysimme häntä tarkentamaan, sillä ruokalistojen mukaan Silsassa on tarjolla samaa ruokaa kuin keskusravintolassa, joten sillä yhdellä ruokalinjastolla on koko ajan Kelan vaatimukset täyttävää ruokaa. Tähän Lasander vastasi alkuun väittäen, että Q-kautisella on hallussaan väärät tiedot. Kerroimme, että jokainen voi itse mennä netistä tarkastelemaan identtisiä ruokalistoja, johon hän yritti vielä argumentoida lisukkeiden ja salaatin puolesta, kunnes loppulauseessa ymmärsi itsekin, että nämäkin ovat identtiset keskuskeittiön kanssa. Lopulta saimme hyvin epämääräisen vastauksen: ”ruokalistat ovat yksi asia, mutta siinähän ei ole…miten sitä voidaan katsoa… että mitä opiskelijan annokseen kuuluu ja mitä ei kuulu. Että se on vähän sitten eria asia siinä.”  Lasander myös varmisti epäilyksemme: tukea ei ole ikinä haettu. Haastattelun aikana Lasander mainitsi monta kertaa, että ”Asia on nyt näin eikä tämä nyt johda minnekään.”

Kun olimme päässeet konsensukseen, että Kela-korvaus olisi saatavilla Silsan ravintolaan, jos sitä vain hakisi, halusimme jälleen kuulla uudelleen perustelut opiskelijoiden jättämisestä ulos. Lasander aloitti väittämällä, ettei olisi ikinä perustellut asiaa Kelan päätökseen liittyen sekä myöntää, että kyseessä on tietoinen päätös jättää opiskelijat ulos ravintolasta: ”En ole missään vaiheessa sanonut, että tämä olisi mistään kelalta tullut tämä päätös..että kyllä, tämä on ihan meidän oma päätös.”

Lasander argumentoi loppuun, että keittäjien -jotka ovat ravintolassa paikalla koko päivän- arviosta huolimatta hänen omasta mielestään opiskelijat eivät mahtuisi syömään: ”siellä ei ole tilaa suurille opiskelijamäärille istua eikä olla.” 

Siltasairaalan ruokalan vieressä sijaitsee hieno parveke maukkaine maisemineen. Kandeja ei kuitenkaan parvekkeelle haluta. Kuva: Jussi Mäenpää

Ylevissä puheenvuoroissa ollaan useamman kerran kuullut lausahduksen ”olemme yliopistosairaala, opiskelijat kuuluvat Meilahteen”. Valitettavasti käytännön ratkaisuissa suhtautuminen näyttäytyy usein päinvastaisena, oli kyse sitten kandien sairaala-alueella hyvin harvan oven avaavista Fleximeistä tai lounasruokalasorsinnasta. Kenties HUSin johdossa luotetaankin siihen, että tulijoita pääkaupunkiseudulle kyllä riittää eikä siten tarvitse kiinnittää suinkaan huomiota alueella opiskelevien tulevien terveydenhuollon työntekijöiden keskuudessa vallitsevaan varsin negatiiviseen ja epäystävälliseen mielikuvaan HUSista työnantajana. Pienet asiat, kuten mukisematta aukeavat ovet ja opiskelijahintaiset silakkapihvit kun vaikuttavat mielikuviin paljonkin. Tie nälkäisen medisiinarin sydämeen käy vatsan kautta. 

HUSin toiminta Silsan ruokalan opiskelija-alennuksen suhteen näyttää selkeästi, kuinka huonosti HUS toimii yliopistosairaalana. Todellisuudessa Kelan vaatimuksilla ei ole mitään tekemistä Silsan ravintolan opiskelijahintaisen lounaan suhteen, vaan pikemminkin Kela-korvauksella yritetään sumuttaa sitä, ettei opiskelijoita haluta ravintolaan syömään.

Mikäli siltasairaala ei suostu hakemaan Kelalta tukea opiskelijahintaisen lounaan tarjoamiseen, suosittelisimme Occupy Wall Street -liikkeestä, yliopiston valtaajista sekä Elokapinasta inspiroituneena rauhanomaista mutta näyttävää mielenosoitusta, jossa kandit ja kandinmieliset valtaavat Siltasairaalan lounasruokalan protestipiknikin merkeissä. Sillä kuten sanotaan, anarkia on kolmen aterian päässä. Viva la raviolirevolución!